Technické info
PŘÍKLAD OZNAČENÍ PNEUMATIKY
225/45 R17 94 H TL
225 - Šířka pneumatiky
udávaná v mm.
45 - Profil udává procentuální poměr výšky oproti šířce pneumatiky. To znamená,
že šířka
pneu = 100%. Výška pneumatiky je tedy 45% z 225 mm = 101,25 mm.
R - Konstrukce pneumatiky ("R" radiální, "D" diagonální,
"B" bias belted).
17 - Průměr ráfku v palcích.
94 - Zátěžový/Nosnostní Index - označení pro
maximální zatížení jedné pneumatiky (viz. tabulka I. uvedena níže).
H - Rychlostní Index - uvádí maximální
povolenou konstrukční rychlost při maximálním zatížení pneumatiky (viz tabulka II. uvedena níže).
TL - Zkratka
označující použití duše. TL - TubeLess - bezdušové pneumatiky. (TT -
Tube Type - pneumatiky určené pro použití pouze s duší. TL/TT - bezdušové pneumatiky s
možností použití duše).
3PMSF - SYMBOL DOKONALOSTI V ZIMĚ
Označení 3PMSF - Tree Peak Moutain Snow Flake - tři vrcholky hor se sněhovou vločkou. Pneumatiky označené
3PMSF byly vyvinuté s cílem zajištění patřičného výkonu a chování za zimních podmínek. Umožňují lepší přilnavost, snížení
spotřeby paliva a zajištění vynikající trakce, to vše díky speciálně navrženému vzorku pneumatiky. V ČR stačí v zimě označení M+S.
V Německu je povinné označení 3PMSF. V současnosti mají všechny zimní
pneumatiky označení 3PMSF, u celoročních pneu jen některé, proto se některé celoroční pneumatiky nedají používat v Německu v
zimě.
Přehled zemí a povinnost použití zimních pneu najdete
zde.
https://www.nokiantyres.cz/inovace/fakta-tykajici-se-pneumatik/narizeni-tykajici-se-pneumatik/narizeni-ohledne-zimnich-pneumatik-v-evrope/
POR - P.O.R. - PROFESIONAL OFFROAD
Jsou pneumatiky POR celoroční. Ano,
označení POR u terénních pneumatik nahrazuje označení M+S a v ČR se mohuou používat i v zimě. v Německu
je nutné označení 3PMSF.
Výňatek z vyhlášky č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích (ze dne 19. prosince 2014)
F) Technické požadavky na výbavu vozidel koly, pneumatikami a
protiskluzovými řetězy:
13. Vozidlo nesmí být, s výjimkou nouzového dojetí, současně vybaveno pneumatikami různých rozměrů a
konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné
pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální, smíšená - BIAS BELTED. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika
stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a obchodní značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na
bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici
pneumatiky vyznačeno označení ET, ML, MPT nebo POR.
Celé znění vyhlášky č. 341/2014 Sb.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-341
ZÁTĚŽOVÝ/NOSNOSTNÍ INDEX
Zátěžový/nosnostní index (LI - Load Index) - označení pro maximální zatížení jedné pneumatiky.
RYCHLOSTNÍ INDEX
Rychlostní index (SS - Speed Symbol) - uvádí maximální povolenou konstrukční rychlost pneumatiky při maximálním zatížení podle indexu nosnosti.
SYSTÉM NOUZOVÉHO DOJETÍ - DOJEZDOVÉ PNEUMATIKY
- Dnešní výrobci vybavují svoje pneumatiky tzv. „SYSTÉMEM NOUZOVÉHO DOJETÍ". Princip tohoto systému spočívá v tom, že je DOJEZDOVÁ PNEUMATIKA vybavena podpůrným prstencem. Ten zajišťuje zachování tvaru pneumatiky po defektu, potřebného pro dojetí do servisu.
- Jako každý systém má i tento své výhody i nevýhody.
- Výhodou systému při defektu je možné jet na pneumatice až 80 km/h rychlostí, aniž by se snížily jízdní vlastnosti a pneumatiku lze použít na jakýkoliv dostupný ráfek.
- Nevýhodou systému je, že lze použít pouze na automobily vybavené systém signalizace poklesu tlaku v pneumatikách.
- Opravy těchto pneumatik se příliš nedoporučují, v případě bočního průrazu jsou dokonce ZAKÁZÁNY, a to všemi výrobci. Dojezdové pneumatiky lze opravovat uprostřed běhounu, to je tedy zhruba v 70% šíře pneumatiky.
Bezpečnostní upozornění: Dojezdové pneumatiky je povoleno montovat pouze na vozidla vybavena plně funkčním zařízením monitorujícím tlak vzduchu v pneumatice (systém nouzového dojetí).
OZNAČENÍ DOJEZDOVÝCH PNEUMATIK U VÝROBCŮ
RFT - BRIDGESTONE -
(Run Flat Technology)
SSR, CSR - CONTINENTAL -
(Self Supporting Runflate)
DSST, ROF - DUNLOP -
(Dunlop Self Supporting Technology)
RFT -
FIRESTONE - (Run Flat Technology)
ROF - GOODYEAR - (Run On Flat)
EMT
- GOODYEAR - (Extended Mobility Technology)
ZP -
MICHELIN - (Zero Pressure)
RFT - PIRELLI
- (Run Flat Technology)
ZPS
- YOKOHAMA - (Zero Pressure System)
XRP
- KUMHO -
(eXtended Runflat Perfomance)
HRS -
HANKOOK
DALŠÍ ZKRATKY POUŽÍVANÉ RŮZNÝMI VÝROBCI PNEUMATIK
FR, FP, RPB, MFS, ML
- Zkratky označující pneumatiky s ochranou ráfku.
XL, RF, REINF - Zkratky eXtra Load a
ReinForced označují zesílenou pneumatiku.
ZR - Označuje speciální konstrukci pneumatiky
určenou pro rychlosti nad 240km/h.
M+S - Mud + Snow (bláto + sníh) používá se k
označení zimních nebo celoročních pneumatik.
C - Pneumatiky pro užitkové (lehké nákladní) vozy.
HP - výkonné pneumatiky (High Performace).
UHP - vysoce výkonné
pneumatiky (Ultra High Performace).
AO - Pneumatika homologovaná pro
Audi.
N0 - Pneumatika homologovaná pro Porsche.
N1 - Pneumatika homologovaná pro Porsche.
MO - Pneumatika homologovaná pro Mercedes.
J - Pneumatika homologovaná pro Jaguar.
*
- Pneumatika homologovaná pro BMW.
REGUMERAT, RETREAD, REMIX - protektorovaná pneumatika.
REGROOVABLE -
možnost prořezání dezénu, u pneumatik bez tohoto označení je zakázáno dezén prořezávat!
OWL -
Outlined White Lettering - bílý nápis na bočnici.
ROWL - Bílý nápis na
bočnici
OWT - Bílý nápis na bočnici.
RWL - Raised White
Letter - bílý nápis na bočnici.
RBT - Vystouplé černé písmo.
BLT - Černé
písmo na bočnici.
RBL - Vystouplá písmena bočnice.
S/T - Sport
Truck.
A/T - All Terrain - univerzální pneu pro všechny typy terénu.
A/S - All Season. - celoroční.
M/T - Mud
Terrain - pneumatiky do blátivého terénu.
H/P - Highway Performace -
dálniční provedení.
H/T - Highway Terrain - provedení pro dálnici i terén.
RHD - Right Hand Drive - pravostrané řízení.
SBL -
Písmena z černých linek.
DALŠÍ ZKRATKY POUŽÍVANÉ PRO OZAČENÍ MOTOCYKLOVÝCH PNEUMATIK
M/C - MotorCycle - motocyklové pneumatiky.
F
- Front - přední pneumatika.
R - Rear - zadní pneumatika.
SW - Slim White
Sidewall - tenký bílý proužek na bočnici.
WW - White Wall - bílá bočnice.
WWW
- Wide White Wall - široká bílá bočnice.
NWS - Narrow White
Stripe - tenký bílý proužek na bočnici.
RF nebo REINF - Reinforced - zesílená verze.
MBS - Metzeler Belt System - speciální konstrukce výrobce
Metzeler pneumatiky pro silné motocykly.
SLICK - označení pneumatik pro závodní použití.
NHS -
pneumatiky nejsou homologované pro použití na veřejných komunikacích.
OZNAČENÍ PNEU PRO VYSOKOZDVIŽNÉ
VOZÍKY
Superelastická pneumatika STANDARD - standardní verze, kdy u kruhových ráfků je vyžadováno zajištění
pneumatiky kroužky, nebo jsou dělené ráfky.
Superelastická pneumatika QUICK - znamená tzv. rychlá montáž (FIX, SIT, LOC, FLASH, CLIP) -
u kruhových ráfků nevyžadují jištění kroužky, což značně usnadňuje montáž. Speciální pryžový profil na boku pneumatiky zajišťuje
přilnavost pneumatiky těsně k okraji.
NĚKTERÁ PRAVIDLA PRO POUŽITÍ PNEUMATIK
na jedné nápravě by měly být:
- Pneumatiky stejné značky.
- Pneumatiky stejného rozměru.
- Pneumatiky stejné konstrukce (většina pneumatik je konstrukce radiální).
- Pneumatiky se stejným rychlostním indexem.
- Pneumatiky se stejným indexem nosnosti.
KDY A PROČ PŘEZOUT NA ZIMNÍ PNEUMATIKY
- Zimní pneumatiky doporučují odborníci používat již v období, kdy se vnější teploty pohybují pod +7°C.
- Největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky až na první sníh. 80% provozu v zimních podmínkách probíhá na nezasněžené vozovce. Kritériem pro přezutí je proto teplota. Při teplotách pod +7°C směsi z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztrácí svoji pružnost a ztvrdnou a významně se tak snižuje její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik se rozhodně vyplatí. Snížíte tak riziko ohrožení zdraví Vás i vašeho okolí.
- Testy prokázaly, že za nízkých teplot dosahují zimní pneumatiky mnohem lepších výsledků při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.
- Zimní pláště mají také daleko lepší záběrové a samočistící vlastnosti.
- Moderní směs zimní pneumatiky je na bázi siliky, která se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má tak mnohem vyšší přilnavost zejména na zledovatělé vozovce.
- Lamelová konstrukce zimní pneumatiky poskytuje daleko lepší záběr ve sněhu než pneumatika letní. Více drážek lépe odvádí vodu a snižuje se tím možnost aquaplaningu.
- Nový zákon o pozemních komunikacích nařizuje používání zimní výbavy (zimní pneumatiky nebo řetězy). Tyto úseky jsou označeny dopravními značkami. Na těchto úsecích je použití zimních pneumatik stanoveno v období od 1. Listopadu - 30. dubna.
- Mějte na paměti, že v případě Vámi způsobené dopravní nehody v takto označeném úseku neriskujete jen pokutu, ale i problémy s pojišťovnou. Už se takové případy objevily.
CO JE TO SILIKA
Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, která nahrazuje saze. Výhodou siliky oproti sazím je, že silika má menší vnitřní tření a tím snižuje valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (-30 stupňů), čím zabezpečují dosažení požadovaných vlastností v zimních podmínkách. Všeobecně pneumatiky se silikou vykazují lepší jízdní vlastnosti a delší výdrž.
HUŠTĚNÍ
- Nejvíce poškození pneumatik je způsobeno nesprávným huštěním. Při huštění se řídíme příručkou výrobce vozidla. Na nápravě musí být na obou pneumatikách stejný tlak, avšak přední a zadní náprava se mohou lišit.
- Tlak v pneumatice se během jízdy zvyšuje, proto nikdy nesnižujeme tlak na zahřáté pneumatice. Po vychladnutí by byla pneumatika podhuštěná a docházelo by k deformaci. Při normálním provozu kontrolujeme tlak v pneumatikách minimálně jednou za měsíc.
- Nízký tlak způsobuje zhoršení jízdních vlastností (zejména "přilnavost v zatáčkách") a prodloužení brzdné dráhy na mokré vozovce. Zároveň se zvyšuje riziko roztržení pláště a vyšší valivý odpor zvyšuje spotřebu automobilu.
TVARY DEZÉNŮ
Symetrický - Symetrický tvar pneumatiky umožňuje na vozidle libovolnou pozici. Je určena pro vozy nižší a střední třídy (omezeně i pro vozy vyšší kategorie).
Směrový (šípový) - Na každé pneumatice je šipkou označen směr běhu pneumatiky, který je nutno dodržet.
Asymetrický - Je určen pro vozy střední a vyšší kategorie a vyrábí v provedení "komfortní" i "sportovní". Vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. Tato pneumatika má vždy označenou vnější a vnitřní stranu, (outside - inside) kterou je třeba při montáží dodržet.
Asymetrický - směrový - Poměrně vzácný dezén používaný na drahé sportovní vozy. Tyto pneumatiky s kombinovaným dezénem jsou označeny šípkou a navíc levou a pravou stranou. Musí být montovány na správnou stranu vozidla, tj. vlevo nebo vpravo a po směru šipky, aby byly dodrženy obě výše uvedené zásady montáže.
HLOUBKA DEZÉNU
Zákonem povolená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm v letním i zimním období. V zimním období se však doporučuje výška dezénu minimálně 4 mm.
RIZIKA OJETÝCH PNEUMATIK
- V letním období se na ojetých pneumatikách podstatně zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu (ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou) a zvyšuje se brzdná dráha.
- V zimním období stoupá riziko smyku a snížení ovladatelnosti vozidla.
MOŽNÉ ZÁVADY PNEUMATIK
Ojeté
kraje - Příliš nízký tlak v pneumatice.
Ojetý střed - Příliš vysoký tlak v pneumatice.
Ojetý
jeden kraj - Špatně seřízená geometrie.
Nerovnoměrné opotřebení - Signalizuje závadu tlumičů.
Opotřebené jedno místo - Vzniká při probrzdění pneumatiky (auto se dostalo do smyku).